شرایط و شیوه ی مطالعه بهتر
در ادامه ی مطلب
«بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهرهوری بیشتر از مطالعه»
شرایط مطالعه ،
مواردی هستند که با دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان
مطالعه ای مفیدتر و با بازدهی بالاتر داشت . در واقع این شرایط به شما یاد می
دهند چگونه از زمانهای مطالعه ، بهرهوری بالاتری داشته باشید . به شما می
آموزند قبل از شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید.
1- برای موفقیت در مطالعه ، باید درست آغاز کنید:
یعنی برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که از خواندن کتابها ، هدفی واضح و روشن را دنبال کنید .
- درسهای خود را طوری برنامه ریزی کنید که هنگام مطالعه ، ابتدا کتابهای آسان را بخوانید ، نه کتابهای مشکل را.
-
در هنگام مطالعه یک کتاب ، ابتدا از قسمتهای آسان و جذاب شروع کنید و بعد
به سراغ بخشهای مشکل تر آن بروید . این کار را می توانید با مرور قسمتهای
خوانده شده قبلی آغاز کنید. قسمتهای آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن
افزایش می دهند.
- در برنامه ریزی درسی خود ، موضوعهای مشابه را پشت
سر هم قرار ندهید و آنها را یکی پس از دیگری مطالعه نکنید تا حد ممکن بین
آنها فاصله بگذارید.
- اگر می خواهید چند کتاب را در یک روز مطالعه
کنید ابتدا زمانهای خواندن و ترتیب قرار گرفتن آنها را مشخص کنید و بعد به
مطالعه بپردازید .
- حتی المقدور برای یک کتاب بیش از دو ساعت وقت در
نظر نگیرید . و زمانهای مطالعه را به مدتهای دو ساعته تقسیم کنید . تصور
نکنید که هر چقدر زمان مطالعه یک کتاب بیشتر باشد بهتر است بر عکس هر چقدر
زمان کوتاه گردد و موضوع مورد مطالعه عوض گردد ، میزان یادگیری افزایش می
یابد .
- اگر می خواهید در شش روز هفته ، شش کتاب بخوانید، هرگز هر
کتاب را در یک روز نخوانید و برای شش روز ، شش کتاب در نظر نگیرید . بهتر
است هر روز را به شش قسمت تقسیم کنید و در هر قسمت ، یک کتاب بخوانید و
این روند را در شش روز هفته ادامه دهید .
- به روش تدریجی درس
بخوانید ، یعنی در طول سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن دروس را به شبهای
قبل از امتحان موکول نکنید . مطالعه تدریجی و با تداوم در طول سال تحصیلی
بسیار بهتر از مطالعه فشرده و با تراکم در چند روز قبل از امتحان است.
2- برنامه ریزی :
یکی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه منظم است»
برنامه
ریزی صحیح این است که چگونه از وقت و امکانات موجود حداکثر استفاده را
ببرید . عدم برنامه ریزی صحیح باعث اتلاف وقت شده و بازده مطالعه بسیار
کاهش می یابد .
نکته ای که در این جا قابل ذکر می باشد اینست که ، داشتن برنامه مهم است ولی مهم تر از آن اجراء برنامه است .
الف )برنامه ریزی درسی :
بهترین
برنامه ریزی درسی، خود فرد است . یعنی هر شخص باید با توجه به شرایط روحی
، جسمی ، محیطی ، زمانی ،علاقه ، هدف ، نقاط ضعف و قوت خویش برای خودش
برنامه ریزی کند .
ب ) کوتاه ، ساده و قابل اجراء بودن برنامه صحیح است .
یعنی
هر قدر برنامه حجیم و سخت باشد تاثیر منفی بر روحیه فرد می گذارند و به
خاطر پیچیدگی شان ، غالباً با شکست مواجه می شوند .هر قدر برنامه کوتاهتر
و ساده تر باشد . شخص راحت تر آن را در زمان تعیین شده انجام می دهد. و
تجربه ای موفق در زمینه برنامه ریزی کسب می کند . و این تجربیات موفق در
رسیدن به موفقیتهای بعدی تاثیر بسزایی خواهندداشت .
ج ) اجراء برنامه در زمان مشخص :
وقتی
برنامه ای را نوشتهاید . باید آن را درزمان مشخص اجرا کنید . اگر نظم
خاصی در اجراء برنامه داشته باشید ، به راحتی می توانید به اهداف خویش
برسید. کسانی که نظم و ترتیب در اجراء برنامه را رعایت نمی کنند ، غالباً
برنامههای آنان با شکست مواجه می شود .
3- نظم و ترتیب :
« اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد »
رعایت
نظم از شرایط مهم مطالعه به حساب می آید . چرا که نظم به ایجاد تمرکز حواس
کمک می کند. همچنین وقتی که نظم بر پا شد ، یادگیری بهتر صورت می گیرد .
اگر اتاق و میز مطالعه نامنظم باشد موجب حواس پرتی و اختلال در یادگیری می
شود . توجه داشته باشید . هر جور که مطالب را به حافظه بدهید ، بر همان
اساس نیز می توانید آنها را بازیابی کنید .
4- حفظ آرامش :
« آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می کند»
درسی
را که با آرامش بخوانید قطعاً بهتر می توانید بیاموزید ، برای آنکه بازده
مطالعه خود را بالا ببرید ، در سختترین شرایط و حتی کوتاهترین زمان نباید
مضطرب شوید و سعی کنید در این مدت کوتاه با آرامش خاطر مطالعه کنید.
مطالعه بدون اضطراب و خونسردی کامل ، تاثیری بسیار مثبت در افزایش میزان
یادگیری دارد. توجه داشته باشید که حفظ خونسردی و آرامش ، هرگز به معنای
بی خیالی و بی حالی نیست ، بلکه به معنی وضعیتی هوشیار همراه تمرکز حواس و
بدون دلهره است . روانشناسان معتقدند که اضطراب کم برای مطالعه و موفقیت
لازم است ، زیرا شخص را به تحرک و فعالیت وا می دارد و باعث می شود که به
طور جدی به درس خواندن بپردازد ، اما اگر این اضطراب از حد معمول خود خارج
شود و استرس و دلهره در فرد ایجاد کند نه تنها مفید نیست ، بلکه مانع از
فعالیتهای وی شده ، و حتی در جلسه امتحان مانع از یادآوری آموختههای شخص
می شود . نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که در اغلب موارد ،
اضطراب ناشی از تفکرات منفی شماست . وقتی که نسبت به امتحان تصور منفی
دارید، از آوردن نمره کم می ترسید ، عواقب قبول نشدن را در نظر می گیرید .
در نتیجه تصورات منفی ، موجب اضطراب می گردند و اضطراب سدی در راه کارایی
حافظه می گردد و این عمل خود اضطراب بیشتر را به دنبال خواهد داشت و
نهایتاً اینکه این سیکل معیوب همچنان ادامه خواهد یافت .
5- استفاده صحیح از وقت :
«بنیامین فرانکلین می گوید : پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است »
استفاده
صحیح از وقت و هدر ندادن آن بسیار مهم است .چرا که زمان از دست رفته را
نمی توان مجدداً باز یافت . زمان را نمی توان ذخیره کرد ، نمی توان خرید و
یا فروخت و نمی توان از 24 ساعت دیگران قرض گرفت زمان سرمایه ای است که
اگر مورد استفاده قرار نگیرد ، از دست می رود در حالی که یک سرمایه مالی
این چنین نیست .
اگر منصف باشیم با کمی دقت و تامل در می یابیم که مشکل اصلی کمبود وقت نیست ، بلکه در نحوه استفاده از آن است .
6- سلامت و تندرستی :
« عقل سالم در بدن سالم است »
سلامت جسمی و روانی در یادگیری تاثیر بسزا دارد.
7- تغذیه مناسب :
« تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.»
غذا
را به موقع و سر وقت بخورید ، از خوردن غذا در ساعتهای گوناگون و بدون
نظم و برنامه به پرهیزید . سعی کنید صبحانه و ناهار و شام را در ساعات
معین بخورید . به برنامه غذایی خود نیز نظمی خاص بدهید .
8- تنفس صحیح :
«
یکی از مهمترین اعمال بدن انسان ، تنفس است . » تنفس عمیق باعث می شود که
ما در هر نفس اکسیژن بیشتری را به ششهای خود برسانیم . این اکسیژن به
سلولهای مغزی که خود ذخایر اکسیژن کمی دارند ، کمک می کند تا فعالیت
بیشتری داشته باشند . افزایش فعالیت این سلولها یعنی پمپاژ بیشتر یونها
بین دو سری غشاء سلول به خصوص برای یونهای سدیم و کلسیم که به خارج غشاء
می روند و پتاسیم و کلر که به داخل آن می آیند . هرگاه تغییرات غشاء نرون
به نرون بعدی منتقل شود ، این تغییرات به نوبه خود مسیرهای جدیدی برای
انتقال از راه مدارهای عصبی می شوند و وقتی این مسیرهای جدید برقرار شدند
، با تفکر ما فعال می شوند و خاطرهها را مجدداً تولید می کنند . این
فرآیند که حافظه نام دارد کاملاً به اکسیژن نیاز دارد . به همین دلیل است
که در هوای آلوده به دود سیگار و سایر گازهای سمی بازده یادگیری و حافظه
به شدت کاهش می یابد. از سوی دیگر تنفس صحیح و عمیق باعث می شود که سیستم
ایمنی ما فعالتر شود . بنابراین حرکات عضلانی و تنفس عمیق ، جریان لنفاوی
را به راه می اندازد و باعث می شود که گردش خون بهتر انجام شود ، خود لنف
بهتر کار کند و سیستم ایمنی تقویت شود.
9- ورزش :
« ورزش کلید عمر طولانی است »
شما
می توانید ورزشهای دلخواه خود را انتخاب کنید و در برنامه روزانه خود قرار
دهید. به طور مثال پیاده روی یکی از ورزشهای مفید و مناسب و در عین حال
بسیار ساده و برای عموم امکان پذیر است .
علاوه بر پیاده روی از
ورزشهای مفید برای کسب تمرکز فکر و پرورش حافظه « یوگا » است یوگا به
معنای تمرکز نیرو در اصطلاح هندی یعنی تمرکز فکر و حواس . با انجام
تمرینات یوگا می توانید تمرکز حواس خود را بهبود بخشید .
10- استراحت مغزی :
« هنگامی که خسته هستید ، مطالعه نکنید »
برای
انجام کارهای فکری خصوصاً مطالعه باید مغز کاملاً آماده و سرحال باشد تا
در به خاطر سپردن مطالب مشکل نداشته باشد . شما می توانید از روشهای مختلف
و دلخواه خودتان برای رفع خستگی استفاده کنید ، اما یکی از روشهای مناسب
برای رفع خستگی تنفس عمیق است . همچنین یک خواب سبک و کوتاه در مواقعی که
خیلی خسته هستید در برطرف کردن خستگی بسیار مناسب است.
11- خواب کافی :
« خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند»
یک
خواب 8-6 ساعته معمولاً کافی است . بنابراین سعی کنید طوری برنامههای
درسی خود را تنظیم کنید که شبها حداقل 6 ساعت بخوابید تا مغز شما به
اندازه کافی استراحت کند . همچنین خواب نیم تا یک ساعت ( ظهرها بعد از
ناهار ) بسیار مناسب است.
12- درک مطلب :
« آنچه در حافظه بلندمدت باقی می ماند ، معنی مطالب است »
سعی
کنید هنگام مطالعه ، مطالب را به خوبی درک کنید، تا بتوانید به راحتی آنها
را به خاطر بسپارید . نکته ای که در درک معنی تأثیر بسزا دارد و بازده
مطالعه را بسیار افزایش می دهد ، یادداشت برداری مطالب خوانده شده است .
یادداشت برداری در افزایش میزان یادگیری بسیار مؤثر است .
13- تشویق و پاداش :
«تشویق نیروهای ذهنی و روانی را به فعالیت وا می دارد»
14- شرطی شدن :
« شرطی شدن به تمرکز حواس کمک می کند »
برای
یادگیری و ایجاد تمرکز حواس شرطی شدن نسبت به مکان و زمان مطالعه نقش مهم
دارد . برای آنکه تمرکز حواس راحت تر به دست آید و سریعتر برای آن آماده
شوید ، باید به مکان و زمان مطالعه خود را شرطی کنید.
15-تحرک مغزی :
« هنگام مطالعه نباید کاملاً آرام نشست »
منظور
از تحرک ، حرکت کردن و راه رفتن در حین مطالعه نیست و یا هدف از حرکت ،
فعالیت زیاد بدنی نیست که در این صورت نیز تمرکز حواس مختل می شود و میزان
یادگیری کاهش می یابد . اصولاً بهترین وضعیت برای مطالعه ، نشستن پشت میز
است نه حرکت کردن و راه رفتن . منظور از تحرک این است که در حین مطالعه هر
چند دقیقه ، یک بار حرکتی کوچک داشته باشید تا گردش خون در مغز بهبود یابد
و بهتر بتوانید مطالب را بیاموزید . حتی با چند حرکت ساده سرو بدن می
توانید از حالت رکودی و رخوت جلوگیری کرده و با تمرکز بالاتری درس بخوانید.
16- اتاق مطالعه :
« اتاق مطالعه باید آرام باشد»
اتاق مطالعه باید ساکت و آرام و تا حد ممکن از عکس، پوستر و اشیایی که موجب حواس پرتی می شوند . خالی باشد.
نور
اتاق باید کافی و مناسب باشد. بهترین نور برای مطالعه روشنایی روز است .
نور باید در سطح اتاق پخش گردد. بنابراین چراغ مطالعه برای درس خواندن
مناسب نیست . نور نباید کم باشد . اتاق مطالعه باید از تهویه مناسبی
برخوردار باشد.
در مطالعه فاصله چشم تا کتاب باید رعایت شد و فاصله مناسب حدود 40-30 سانتی متر است .
میز مطالعه باید از نظر ارتفاع وسعت و رنگ مناسب باشد.
17- زمان مطالعه :
واقعیت این است که هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد .
زمان مطالعه بستگی به خودش دارد که چه موقع از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید .
نکته ای که در مورد زمان مطالعه باید رعایت کنید استراحت چه قبل از مطالعه و چه بعد از مطالعه را باید در نظر گرفت .
نیم
ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت ، روش بسیار خوبی برای مطالعه کردن است .
زیرا اولاً شما آستانه یادگیری را رعایت می کنید و ثانیاً با استراحت
کوتاه ، فرصتی برای مغز در نظر می گیرید تا به تجزیه و تحلیل اطلاعات
بپردازد باید یادآور شد که نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت به این معنی
نیست که دقیقاً بعد از نیم ساعت مطالعه حتماً استراحت کنید حال اگر چند
دقیقه این طرف و آن طرف شد ، اشکالی ندارد . اما بهتر است بیش از 45 دقیقه
نشود.